Wieliczka. Mieszkańcy kolejnego osiedla walczą o autobus MPK. Możliwe duże zmiany w komunikacji.
Mieszkańcy osiedla Lekarka zaapelowali do władz miasta o wznowienie kursów linii MPK nr 314 (Wieliczka – Osiedle Podwawelskie) oraz korektę jej trasy w Wieliczce tak, by autobus zabierał pasażerów z przystanków przy ul. Grottgera. Jednak w tym przypadku – inaczej niż przy niedawnym podobnym postulacie mieszkańców osiedla Bogucice – odpowiedź wielickiego magistratu jest na dziś negatywna. Urzędnicy uzasadniają to kwestiami finansowymi i prawdopodobną likwidacją połączenia 314, co jest związane z nowym projektem komunikacyjnym, zakładającym wzmocnienie linii 301 (Niepołomice – Wieliczka – Podgórze SKA).
W piśmie, które mieszkańcy osiedla Lekarka przesłali do Urzędu Miasta w Wieliczce, są same konkrety. Ludzie proszą o „puszczenie” tu linii 314, czyli uruchomienie bezpośredniego połączenia z tego rejonu – do Krakowa, wskazując że na osiedlu złożonym z domów jednorodzinnych mieszka wielu seniorów z ograniczoną sprawnością, dla których dotarcie do najbliższych przystanków MPK – oddalonych od niektórych części osiedla nawet o ponad kilometr – stanowi niemałą trudność.
W apelu o komunikację MPK mieszkańcy podają także skorygowaną trasę dla linii 314, krótszą od dotychczasowej o ok. 2,5 km.
„Proponujemy, aby po przyjeździe na przystanek Wieliczka Cmentarz (w kierunku Osiedla Wincentego Pola) autobus jechał dalej ulicą Piłsudskiego, Niepołomską, obwodnicą Wieliczki /droga krajowa 94/ i z obwodnicy skręcił w ulicę Grottgera. Z ul. Grottgera autobus skręci w prawo w ulicę Piłsudskiego i pojedzie w kierunku Krakowa. Trasa 314 na odcinku Wieliczka Cmentarz – Osiedle Podwawelskie byłaby bez zmian. (…). Na nowym odcinku trasy w Wieliczce, autobus zatrzymywałby się na dwóch istniejących przystankach na ulicy Grottgera: za skrzyżowaniem z ul. Politechniczną oraz tuż przed skrzyżowaniem z ulicą Spokojną. Ten drugi byłby swego rodzaju przystankiem na końcu trasy jak i na początku (…) Takie rozwiązania, linia bez pętli z nawracaniem na układzie ulic, funkcjonują już na innych liniach MPK (np. 124)” – argumentują ludzie.
Autobus aglomeracyjny 314 do likwidacji? Na linii Wieliczka – Niepołomice – Kraków trwają rozmowy o nowym projekcie komunikacyjnym
Linię 314 uruchomiono w listopadzie 2019 roku, jako wzmocnienie zawsze zatłoczonego autobusu 304 (Wieliczka – Dworzec Główny Zachód). O to połączenie wnioskowała Wieliczka, jednak „314” nie cieszyła wielkim zainteresowaniem pasażerów (przynajmniej w Wieliczce, gdzie trasę tę linii wyznaczono dość karkołomnie, bo w Krakowie w Krakowie dość chętnie korzystali z tego autobusu).
W efekcie kursy linii 314 zawieszono na początku pandemii (wiosną 2020 roku) i do tej pory ich nie przywrócono (jako jedynego autobusu MPK w powiecie wielickim).
– Na dziś nie planujemy ani „odwieszenia” linii 314, ani skierowania jej przez osiedle Lekarka. Nie ma takiej potrzeby oraz możliwości finansowych. Pandemia odcisnęła piętno także na transporcie zbiorowym i tych pieniędzy nikt nam nie zwróci. Ponadto na osiedlu Lekarka nie ma sytuacji, że brak tam komunikacji publicznej, bo kursuje tam nasz transport miejski, autobus B2 (linia Wieliczka – Grabie – Brzegi Pętla – red.) – uważa burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.
Z kolei wiceburmistrz Wieliczki ds. inwestycji Piotr Krupa powiedział nam, że jeśli dojdzie do skutku „projekt związany z autobusem 301, to linia 314 nie wróci już na trasę”.
– Rozpoczęły się rozmowy z Zarządem Transportu Publicznego w Krakowie o zwiększeniu liczby kursów autobusu 301 w godzinach szczytu oraz zmiany trasy jego przejazdu po Krakowie, tak by dojeżdżał bliżej centrum, na przykład do Nowego Kleparza. Ten projekt to inicjatywa Niepołomic – mówi nam Piotr Krupa.
Z informacji, które uzyskaliśmy w Urzędzie Miasta w Niepołomicach wynika, że rozmowy o zmianach związanych z linią 301 „są w fazie bardzo wstępnej”. Niepołomice zabiegają o to, by „301” kursowała w godzinach szczytu co 15 minut oraz dojeżdżała bliżej centrum Krakowa. Jeśli ten projekt wejdzie z życie, nastąpi to prawdopodobnie nie wcześniej niż w 2022 roku.
Rośnie szansa na autobus MPK dla osiedla Bogucice w Wieliczce
Mieszkańcy osiedla Bogucice upominają się o autobus MPK od 15 lat, a obecnie apele te wróciły ze zdwojoną mocą, w związku z realizacją również bardzo wyczekiwanego transportowego projektu w innej części gminy Wieliczka – wydłużeniem trasy linii 214 do Podstolic (od 8 maja br.).
Burmistrz Wieliczki powiedział nam, że ewentualne uruchomienie MPK na os. Bogucice, będzie w tym roku drugim i ostatnim takim projektem w gminie Wieliczka w tym roku, co wynika z tego, że „w przypadku części Bogucic sprawa jest pilna, bo nie ma tam żadnej zbiorowej komunikacji”.
– Na więcej obecnie nas nie stać. W 2020 roku dołożyliśmy do autobusów MPK 4 mln zł, a za ten rok będzie to blisko 4,9 mln zł – wylicza Artur Kozioł.
Społeczność osiedla Bogucice prosi o przedłużeniu tam trasy autobusu nr 133, który kończy teraz kurs w Bieżanowie (przystanek Bieżanów – Potrzask). Wieliczka zawnioskowała o to do krakowskiego Zarządu Transportu Publicznego w połowie maja br.
– Do tygodnia mamy otrzymać z ZTP propozycje w tym zakresie. Z wstępnych informacji wynika, że nie będzie to jednak wydłużenie do Bogucic trasy autobusu 133, bo to zdaniem ZTP nie wchodzi w grę, ale jakiejś innej linii MPK – powiedział nam w czwartek wiceburmistrz Piotr Krupa.